Noorderlinge Verzekeraar

Coronavirus

Door de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus, krijgen wij vragen van ons Intermediair in relatie tot betaling van de premie en onze doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Om u zo goed mogelijk van informatie te voorzien hebben wij de belangrijkste vragen en antwoorden in een Q&A gezet. Deze vindt u hieronder. Op het moment dat er nieuwe of andere vragen gesteld worden zullen wij deze toevoegen aan de Q&A. Wij hopen u hiermee zo goed mogelijk te kunnen informeren.

Q & A Coronavirus

 

Doorlopende reis- en annuleringsverzekering

Algemeen inzake Annulering
Neem altijd eerst contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Meestal biedt de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij een compensatieregeling aan voor de geannuleerde reizen en vluchten. Het kan gaan om het omboeken van de reis, teruggave van uw geld of een tegoedbon (voucher) om later in te wisselen voor een andere reis.
U mag altijd zelf uw reis annuleren. U kunt dan te maken krijgen met annuleringskosten die u moet betalen. Of deze kosten vergoed worden door uw reisverzekering hangt af van het moment en de reden van annuleren. Ook is van belang wanneer u de reis heeft geboekt.

Vraag: zijn annuleringskosten door het coronavirus verzekerd?
Als uw verzekering een ingangsdatum heeft van 25 maart 2020 of later dan is annulering vanwege het coronavirus niet verzekerd. Op uw polis staat een clausule waarin dat is aangegeven.
Als uw verzekering een ingangsdatum heeft vóór 25 maart 2020 dan biedt uw verzekering wel dekking voor annuleringskosten. Wel zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • U heeft uw reis voor 17 maart 2020  geboekt. Met ingang van 17 maart 2020 geldt voor alle landen minimaal code oranje. Als u op of na deze datum heeft geboekt is er geen sprake meer van een plotselinge bijzondere omstandigheid (zie ook https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen)      
  • U heeft uw reis geboekt voor code oranje of rood op uw bestemming van kracht was
  • Wij ontvangen van u binnen 72 uur na uw annulering een melding dat u uw reis heeft geannuleerd.
  • Wij ontvangen van u de boekingsnota en/of reserveringsformulier én een annuleringsnota.

Vanaf 1 april 2020 hanteren wij ook de volgende voorwaarde:

  • Ligt uw vertrekdatum meer dan 7 dagen in de toekomst? Wacht eerst af of u bericht krijgt van uw reisorganisatie. U annuleert uw reis binnen 7 dagen voor vertrek.

Krijgt u ook een vergoeding van een andere organisatie of verzekering? Dan trekken wij die vergoeding van de schadevergoeding af.

Vraag: waarom wordt de grens van 7 dagen gehanteerd?
Op dit moment is het onduidelijk hoe de situatie er op langere termijn uitziet. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en door de overheid zijn diverse maatregelen genomen. Dit geldt ook voor uw reisbestemming. Het is daarom niet zeker hoe de situatie is op de datum van vertrek naar uw reisbestemming.

In onze polisvoorwaarden staat dat er alleen dekking is voor annuleringskosten als er sprake is van plotselinge bijzondere omstandigheid. Bij een vertrekdatum meer dan 7 dagen in de toekomst is er nog niet te zeggen of er inderdaad dan ook sprake is van een plotselinge bijzondere omstandigheid.
Het is best mogelijk dat uw reis die over 3 maanden staat gepland gewoon door kan gaan.

Vraag: Ik heb mijn reis omgeboekt maar hiervoor zijn kosten in rekening gebracht. Zijn deze kosten verzekerd onder de annuleringsdekking?
Ja, als u recht heeft op vergoeding van annuleringskosten maar u heeft de reis omgeboekt dan vergoeden wij de overboekings-/omboekingskosten tot maximaal het verzekerd bedrag van de annuleringskosten.

Vraag: Is er terugkeerhulp voor gestrande reizigers in het buitenland?
Is uw klant  gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus en wil uw klant naar huis? Dan kan uw klant zich direct laten registreren via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en de overheid gaan dan direct aan de slag om uw klant te helpen. Meer informatie over dit initiatief via u op de website van het verbond van verzekeraars.

Het kan voorkomen dat uw klant hulp nodig heeft bij het invullen van het online formulier of wellicht niet over internet beschikt. In dat geval kan er contact opgenomen worden met telefoonnummer +31 247 247 247. In verband met de te verwachten drukte kan het zijn dat uw klant niet direct geholpen wordt. Het nummer is 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar.

Vraag: Worden extra kosten die ik maak omdat ik niet meer terug naar huis kan vanwege het coronavirus (inreis-/uitreisverbod) vergoed?
Nee, deze kosten zijn standaard niet verzekerd in geval van een pandemie.
Echter, Noorderlinge verzekeraars (maatschappij Zevenwouden) heeft besloten om in deze uitzonderlijke periode onze verzekerde(n) in de volgende situaties wel vergoeding te geven:

  • Verzekerde is niet later dan 16 maart 2020 op reis gegaan;
    én
  • Verzekerde was al op reis voordat code rood (negatief reisadvies) of oranje (alleen noodzakelijke reizen) werd afgegeven;
    én
  • De kosten zijn gemaakt als gevolg van een bijzondere omstandigheid in verband met het coronavirus;
    én
  • Verzekerde kan geen beroep doen op de reisorganisatie of het calamiteitenfonds voor vergoeding van de kosten.

De maximale vergoeding is € 2.500 voor alle verzekerde samen per polis.

Vraag:  Kan ik annuleren als er al een reis geboekt is en het virus duikt in die regio/dat land alsnog op?
De polisvoorwaarden zijn leidend. Annulering van een geboekte reis is verzekerd mits onvoorzien en plotseling. In geval er op moment van boeking een negatief reisadvies van toepassing was is er geen dekking op grond van de voorwaarden.

Vraag: Waar kan ik zien voor welke landen een negatief reisadvies geldt?
Reisadviezen worden verstrekt door het Ministerie van Buitenlandse zaken. Zie hiervoor  https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Vraag: Als ik nu een reis boek terwijl het virus al aanwezig is in dat land/die regio, kan ik dan t.z.t. alsnog annuleren?
Ja dat kan, tenzij er op moment van boeken een negatief reisadvies van toepassing was. Kijk hiervoor op   https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Vraag: Worden de kosten voor quarantaineverblijf vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed

Vraag: Worden de kosten voor levensonderhoud tijdens quarantaine ook vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed

Vraag: Kan de alarmcentrale iets betekenen?
De alarmcentrale kan 24/7 worden gebeld voor vragen en/of adviezen als er sprake is van een bijzondere situatie tijdens de reis ( sprake van urgente situatie).

Vraag: Als ik tijdens de reis wil afbreken vanwege het coranavirus is dat dan gedekt?
Ja, hier is dekking voor. Er geldt wel dat het plotseling en onvoorzien moet zijn. In geval van een negatief reisadvies voor deze locatie op moment van boeken en of reizen is er geen dekking.

Vraag: Tijdens de reis moet verzekerde medische kosten maken vanwege het coronavirus. Worden deze kosten vergoed?
Geneeskundige kosten zijn meeverzekerd op de reisverzekering. Voorwaarde is wel dat onze Alarmcentrale wordt ingeschakeld én verzekerde dekking kent onder zijn zorgverzekering. Met andere woorden: de zorgverzekering moet dekking bieden in het land waar verzekerde reist en eerst worden aangesproken. De reisverzekering kent namelijk een aanvullende dekking.

Vraag: Tijdens het boeken van de reis geldt géén negatief reisadvies voor de reisbestemming, maar op de dag van vertrek wel. Ben ik verzekerd als ik besluit toch op reis te gaan?
Nee. In dat geval is er géén dekking. Controleer daarom altijd de actuele situatie direct voor vertrek via:  https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Vraag: Kan de reisorganisatie ook iets doen?
In een aantal gevallen heb  je recht op vergoeding van de annuleringskosten van het reisbureau of touroperator of kunnen zij de reis voor je omboeken naar een andere bestemming. Neem hiervoor contact op met de reisorganisator.

Voor actuele informatie over het coronavirus kunt u kijken op de website van het RIVM:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

 

Financieel

Vraag: een klant kan de premie niet betalen

  1. Als een klant binnen 30 dagen na het ontvangen van de factuur contact met u opneemt, dan wordt de betalingstermijn met één maand verlengt. De dekking van de verzekering blijft dan gehandhaafd.
  2. Als de klant na 30 dagen na de ontvangst van de factuur contact met u opneemt, dan is de dekking al vervallen. Ook in dit geval verlengen we de betaaltermijn met één maand en blijft de dekking gehandhaafd. Als het hierbij gaat om een autoverzekering, dan wordt de auto met terugwerkende kracht weer aangemeld bij het RDW.
  3. In beide gevallen ontvangt de klant een herinnering aan de betaling aangepast aan de nieuw afgesproken betaaldatum.

Vraag: kan de betaaltermijn ook gewijzigd worden?
Ja, betaaltermijnen kunnen altijd kosteloos aangepast worden.

Opgemerkt dient te worden dat een klant natuurlijk altijd wordt beoordeeld op basis van betalingsverleden en moraliteit.
Deze verruiming geldt voor de maanden april en mei.

  • Exclusieve samenwerking met adviseurs
  • Bereikbare 'verzekeraars'
  • Maatwerkoplossingen
  • Gebruiksvriendelijk Noorderlink